Team OstOst med Marcus Österberg och tf CoDriver Jonas Österling. |
350 distans på 2 personer utan stopp är ganska långt, inte
minst om man vill vara med och fajtas om topplaceringar. Vi startade i klassen
som heter SRS C (SRS=handicapsystem baserat på båttypen, C=de långsammaste
båtarna). I klassen var det 68 båtar vilket var en av de större klasserna.
Favorittippade Vindile som vunnit de senaste 2 gångerna, La Dolce Vita som tagit hem de flesta titlar de senaste åren och en skrälldus med andra vassa båtar. Vi är inte så dåliga heller så det skulle bli en go fight.
Favorittippade Vindile som vunnit de senaste 2 gångerna, La Dolce Vita som tagit hem de flesta titlar de senaste åren och en skrälldus med andra vassa båtar. Vi är inte så dåliga heller så det skulle bli en go fight.
Strax efter start kommer vi loss och ångar på. Bildtack till Niklas på tangosailing.nu. |
Starten går mitt i centrala Stockholm strax söder om
kastellholmen med vinden bakifrån. Vi startar bra och hissar så snabbt vi kan
spinnaker för att glida iväg ut i skärgården. Trots att fritidsbåtar var
avlysta så finns där en hel del andra båtar eller fartyg. Skulle bli spännande
att möta dessa på vägen ut mot Sandhamn (eller inte, finlandsfärjor vid
oxdjupet osv…). På natten hade det blåst riktigt mycket och vi var lite osäkra
på om vinden fortfarande var byig vilket skulle ställa till problem. Det sprack
snart upp och låg på en svag västlig vind som skulle hålla i sig hela vägen ut.
Rutten från Kastellholmen till Sandhamn |
Snart ligger vi först i vår startgrupp och inser att det här
kan bli riktigt skoj. Vi börjar köra om båtar i startgrupperna innan oss vilket
trots försprånget ska vara båtar som är snabbare. Spinnakern har Sweco sponsrat
med och eftersom de är konkurrent med ÅF som ordnat racet så känns det lite
extra skoj. Jonas Österling, som jag seglar med, har inte kört Dagmar sedan
Östersjömaran 2004 men gippar som om det var igår och vi är oerhört taggade.
Kort paus... |
Undanvindsseglingen i skärgården handlade om att hela tiden
hitta vindstråk, att försöka förutsäga hur vinden kommer vrida runt öar och att
hålla sig borta från skitvind (vindskugga från andra båtar). Thats it, och det
funkade ganska bra. Tror vi låg etta i startgruppen fram till Kanholmsfjärden
där det kom en annan lite starkare vind som innebar kryssvinkel över fjärden.
Och vad kommer här om inte La Dolce Vita (med Tryggve och Arne på railen ;-),
de tuggar om oss i lovart utan problem och vips så inser vi att det kommer bli
tuffa att slå som vanligt.
Vidare mot Sandhamn är det ganska händelselöst och
”raktpååka” utan så mycket alternativ. Vi kör över en Elan 350 av senaste snitt
vilket var kul!
Vid Sandhamn avslutas etapp 1 med tidtagning för att direkt
följas av etapp 2 runt Gotland. Ställningen på etapp 1 blir att La Dolce Vita
ligger 2’a och vi 4’a i klassen SRS C. Först och däremellan ligger en Scampi
och en Hanse. Tittar på Jonas som nickar en sån ”nu jävlar ska vi åka fort”
nick. Dumt och oerfaret går jag ner i ruffen för att fixa käk och packa om
spinnakrarna. Vågorna har byggt upp ganska bra sedan hårdvinden tidigare på
morgonen och snart börjar det kännas att sjösjukan är på G.
Nästa rundning är fyren vid Almagrundet dit är det sträckbog
med något utsläppta segel och ganska händelselöst. Efter rundning av Alma är
det Gotland som ska runda och fram emot morgonen ser vi Gotska sandön. Här
börjar vinden försvagas och vi kommer möta ett vrid från sydväst till sydost.
Smartast är då att gå lite öster om fältet och vi tar oss en bit ut. När vridet
kommer ligger vi och kör om flera båtar ur de snabbaste klasserna som startat
på Lördagen. Sjösjukan som hållit i sig hela natten avslutas med en
pizzaleverans varefter det känns bra igen.
Doja vid Gotska |
Sjöbenen är på plats och vi slår tillbaka mot Gotland. Vi
passerar en bra bit utanför Fårö på norra Gotland och sträcker nästan Östergarn.
Vinden ökar till mellan 5 och 7 m/s och
vi lyckas inte få ordning på båtfarten. Tar ett rev i storen, skiftar till
fock, upp med storen osv men det är något som inte funkar riktigt bra.
Spåret förbi Gotska och Fårö |
Ser på resultaten att vi ligger 5 på andrasträckan vid
tidtagningen öster om Fårö vilket innebär att vi är bra med även på denna
etapp. Strategin är att närma sig kusten, dels för att få strömlä då det går en
svag nordgående ström ute på havet. Dessutom kommer det att komma ett långsamt
vrid tillbaka till syd och sydväst. Vi närmar oss kusten strax norr om
Östergarn där vi möter upp några större båtar och får kontakt med internet
igen. Vi ser att vi tappat en hel del på Vindile och La Dolce Vita och att de
andra tagit in en del. Kollar på motivationsskylten och taggar upp igen!
Vi ligger och slår på skiften och försöker att hålla oss
längs kusten. Det sägs vara sjömätt för över 100 år sedan så jag hoppas vi
undviker att hitta de grund som inte finns på sjökortet.
Spåret förbi Östergarn bland stenarna |
Vinden pendlar mellan
4 och 8 m/s vilket innebär försegelbyten. Jobbigt och tidsödande på 2 man. Vi
försöker hela tiden hitta den sk skruven för att köra max men sjön, vinden och
segelbytena gör att det inte riktigt funkar. Längre söderut i närheten av
Ronehamn kommer till sist vridet. Det börjar med att vinden lägger sig
tillsammans med solen (vilken solnedgång!).
Vi tappar fart och motsjön blir väldigt svår. Jag försöker
få fart men stoppas av vågor hela tiden. Blir riktigt förbannad och jagar upp
Jonas som precis somnat, han får ta rodret och jag far omkring på fördäck och
byter till genua’n igen. Vi vill gå ut från kusten på natten då det oftast är
svagare vind närmare land då men tvingas slå över till babord in mot Gotland
igen för att få fart i båten. Längst in vid land av alla båtar i närheten
kommer till sist vridet. Vilket flyt (kombination av tur och skicklighet…). Vi
slår tillbaka till styrbord och håller upp faludden. Stämningen är på topp och
Jonas får gå och lägga sig igen. Det ljusnar strax innan Hoburgen längst
söderut på Gotland och från att ha droppat till 10’e plats vid Östergarn har vi
nu tagit oss tillbaka till 6’e plats på etapp 2.
I ljuset ser vi att vi kört ifatt flera större båtar i
samband med vridet, en Dehler 36’a, ett par First 36,7 med flera. Tyvärr har La
Dolce Vita dragit ifrån ännu mer. Daiquiri, en Compis 363 som startat i vår
klass ligger med bra och har seglat upp sig ordentligt.
Väcker Jonas för att ta halvinden till karlsöarna och få
några timmars sömn efter natten. Odramatisk resa och när jag kommer upp strax
norr om karlsöarna skiner solen från en klarblå himmel och vi har 5-6 m/s snett
bakifrån. Några båtar går innanför Karlsöarna och vi valde att gå emellan
vilket inte visar sig vara smart. Vinden vrider snart mer mot syd och vi får
dålig skärningsvinkel med spinnakern upp mot Visby.
Flera båtar får spinnakersnurr dvs när man är ouppmärksam
och spinnakern slår in runt förstaget. Har det väl börjat snurra så fortsätter
det och vill det sig illa så sitter den där tills kniven kommer fram. En båt
körde med enbart storsegel och snurrad spinnaker i 40 distans hela vägen in i
mål.
Vi har valt att undvika detta och annat strul som lätt
uppstår vid spinnakerkörning. Det påverkar lite hur vi skär (vinkel mot vinden)
och trimmar. Inte fartoptimalt men vettig riskbalansering. Vi valde även att
jag skulle styra så länge jag orkade då det krävs en viss vana framförallt med
de vågor som rullade på.
In mot Visby och almedalsveckan där Sweco är med och lobbar.
Hoppas de ser oss! Vid gör en snygg gipp runt bojen utanför Visbys hamn och
fortsätter sedan resan norrut mot Almagrundet.
Mellan Hoburgen och Visby tappade vi återigen några
placeringar och ligger nu 9’a i klassen. Anledningarna är 1: Hissade spinnakern
för sent efter Karlsöarna, 2: Gick för långt ut från kusten, skulle gått
innanför Karlsöarna tex.
Ett misstag till strax efter rundningen i Visby var att vi
borde gått närmare kusten på vägen upp. Där blåste det lite mer och var en
fördelaktigare vindvinkel på grund av landmassan.
Det går dock allt bättre och vi kommer snart ifatt och kör
om en First 36,7. Båtarna bakom verkar hamna längre bak och vi kommer ifatt
ytterligare några snabbare båtar. Vi väljer att inte gippa österut även om
detta kunde vara fördelaktigt med tanke på mer vind och ett kommande vrid. Istället
tar vi det säkrare valet att undvika gipp och hoppas på att vridet leder oss
mot Almagrundet utan manövrar.
Vinden ökar under en period till 10 m/s och då börjar det
rulla på bra. Vi gjorde runt 11 knop flera gånger och låg ganska stadigt på
dryga 9 knop. Vi beslutade att jag skulle fortsätta styra medan Jonas trimmar,
servar, kolla väder, andra båtar mm. När det var dags för nummer 1 (eller hade
varit dags ganska länge) blev det en balansakt utan dess like. Rorkulten mellan
benen ståendes och gungandes för att styra i vågorna … (spillde inte en
droppe).
Vinden avtar framåt kvällen och det väntade vridet från sydsydväst
mot väst kommer. Detta innebär att vi sträcker Alma utan gipp och att vi tom
får skära lite innan rundningen. Vi möter en Hanse 370e Hutchlange som legat
bra med i resultatet tidigare. De kör gennaker vilket nog inte är optimalt på
en lång läns. Det känns bra, riktigt bra faktiskt, vi vet inte hur det går då
vi inte har haft internetkontakt på länge. Väl framme vid Almagrundet får vi
täckning och ser att vi tyvärr inte tagit in något på detta ben. Vi ligger
fortfarande 9’a. Klockan är ett på natten mot tisdag och vi resonerar som så
att alla säkert är trötta och ser den sista sträckan in mot målet i sandhamn
som en transportsträcka, det ska inte vi göra utan nu har vi chansen att
utnyttja den förmodade apatin hos våra konkurrenter. Vi ligger och fajtas med
Hutchlange och kör om henne när vinden dojjar för att skära mållinjen vid ca
halv tre på morgonen. High five, vi klarade det!
Vi slutar 7’a på etapp 2 och 4’a på etapp 1. Det räcker till
en 6’e plats totalt i startfältet på 68 båtar. Är vi nöjda? Både och. Vet att
man bör vara nöjd med resultatet på 2 man men förste förloraren kommer som sagt
tvåa och vi kunde gjort det bättre. Vi vet att vi är snabba på vissa bogar och
ganska vassa på vägval. Det finns klara nackdelar att vara endast 2 man men
även fördelar om vädret är lugnt vilket det var. Jag är imponerad av Jonas både
tekniskt, kappseglingsmässigt och med ett humör som höjer stämningen ombord.
Tycker det funkade riktigt bra. Vi kunde sova i några 2 timmarspass vilket
räckte hyfsat för att hålla skallen i trim. Inga tekniska problem, prylarna
höll ihop. Maten funkade bra (findus färdigmat i ugn toppat med en och annan
gammeldansk (fram till visby…)).
Analys i stort:
* Vi startar bra och kommer iväg finfint i skärgården med
bra vägval och manövrar.
* Jag går (medveten om att jag lätt blir sjösjuk) ner i
ruffen när dyningarna börjar komma och fastnar i en mild sjösjuka i 12 timmar
därefter.
* Vi borde gått längre österut för att möte vridet vid
gotska sandön.
* Vi behöver hitta skruven på kryss i medelvind.
* Vi skulle gått innanför Karlsöarna
* Vi borde hissat spinnakern tidigare efter Karlsöarna
* Vi skulle valt en kurs närmare kusten efter rundningen i
Visby.
* Vi kanske skulle ha varit lite mer riskbenämna och gippat
ut österut på vägen till Almagrundet.
Moments:
Jonas frågade om jag hade haft några ”moments” på race’t dvs
sån’t som man kommer minnas länge. Mina är nog några tillfällen när vi glider
förbi snabbare båtar på grund av bra vägval och bra fart, speciellt inne i
skärgården. Ett annat var solnedgången på söndag kväll öster om gotland, helt
magisk. Jonas moments då? En höjning innan Gotska sandön som gör att vi plockar
massor på båtar i lä. Morgonen efter rundningen av Hoburgen när solen kom fram
och livet var fint.
Arrangemanget:
Personligen tycker jag det var jättebra med start i Stockholm.
Kul att segla i skärgården för oss mälarseglare. Arrangemanget innan start var
mycket bra med aktiviteter och support. Deltagarantalet har minskat de senaste
åren och detta måste vi se till att få stopp på. Ett sätt är nog att göra
konceptet enklare och mer tillgängligt. Det är kostsamt att komma upp i rätt
säkerhetsnivå (även om det är viktigt) och det tar mycket tid att fixa med
prylarna. Om någon form av säkerhetspaket kunde sponsras in till deltagare så
skulle det underlätta ordentligt.
Det var allt för nu, nästa race med Dagmar blir ett lokalt
race i Västerås kallat höstkroken (www.wss.se)
. Annars är det nu CB66 som gäller med SM i Marstrand i slutet av Juli.
Over and out!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar