måndag 2 juni 2014

Seapilot2Star 2014

Som vanligt tjuter det i masterna i Oxelösunds hamn dagen innan start. Den här gången var det inte tinnitus utan kuling på östersjön. Prognoserna lovade hård nordlig vind som eventuellt skulle avta fram mot fredagen (eller öka ytterligare). Kallt i luften och ovanligt kallt i vattnet. Våghöjden var på tisdagen 3,5 meter och skulle avta något till onsdagen då starten går.

På rorsmansmötet meddelar tävlingsledningen att man valt att korta av första benet och att inga undanvindssegel är tillåtna. Detta innebar även att SRS-tal (handicaptal) ändrades på hela flottan. Vi går normalt som bäst på undanvind och att köra utan spinnaker var nytt men troligtvis ingen nackdel för oss.


Konkurrensen i vår grupp (3) är ganska tuff. Kompisen Mithril från Västerås går alltid snabbt, Snekkja och Lady X är 2 vassa X-332'or. Cloud Nine (Dynamic 3000) har gått bra senaste racen. Emira sägs vara duktiga osv.

Vi startar 17:30 i den byiga nordanvinden utanför Oxelösunds hamn. Vi ska vara en av de långsammare båtarna i vår startgrupp så vi väljer att starta i lovart för att inte bli överkörda. Starten är OK och strax ligger vi i topp. Vi fajtas med en Sunfast 3200 på vägen ut mot rundningen vid Grässkär. Härifrån ska vi mot Kränkan och vidare runt Gustaf Dalen för att sedan länsa till Visby. Det blåser 10-12 m/s.




Resan till Visby blir ganska händelselös då det mest är rakt på. Stundtals riktigt rejäla vågor och vi ligger mellan 9 och 11 knop stadigt med surfar uppåt 13 knop.  Vi har valt att köra med focken och antingen skära lite så vi behåller farten eller saxa den för att plattlänsa med bra fart. Det lönar sig att fokusera på att styra i vågorna. Jobbar vi extra med detta så får vi fler surfar. Natten är svart, moln och ingen måne.

Framme i Visby ligger mållinjen en bit in i hamnen och den skär vi kl 3 på natten mot torsdag. Ett snabbt ben med andra ord. Vi ligger tvåa i klassen efter Cloud Nine som har gått riktigt bra och till vår stora glädje går vi i mål strax före Mithril och en bra bit före de andra. Totalt ligger vi 7'a.

Efter lite kort mekande med startpanelen och kontroll av alla vitala delar så kan vi nöjda gå och lägga oss för 3 timmars sömn.




Start 09:03 på torsdag morgon i nordliga vindar. Banan är återigen avkortad och istället för att gå till
Västerviks angöring och Knolls grund, ska vi gå direkt till Oskarshamn. Det blir en halvvind i ca 8-10 m/s till Ölands norra udde och vi har svårt att få upp farten ordentligt. Båten gillar inte riktigt halvvindar när det blåser mycket och snart ser vi Snekkja komma jagandes bakom. Vinden avtar och ner mot Blå Jungfrun är det segt. Lite mer medström men sämre vind västerut så vi håller oss nära öland innan det är dags att skära över till Blå Jungfrun. Efter en tajt rundning av Blå Jungfrun tjänar vi några minuter på Snekkja genom att gå rakt igenom gruset istället för omvägen i farleden. Vi har tappat en del på andra benet men kan inte direkt se vad vi kunde gjort annorlunda.

Framme i Oskarshamn redan torsdag kväll, där vi får reda på att sista benet får seglas med
undanvindssegel men på det lägre SRS-talet, verkar mystiskt men säger tävlingsledningen att det är så då kör vi på det. Vi ligger trea i klassen efter Cloud Nine och Mithril och några minuter före Snekkja.






Starten går 00:25 natten mot fredag och det blir en snabb resa tillbaka till Blå Jungfrun med storspinnaren hissad. Några har tydligen valt att inte köra med undanvindssegel så det verkar vara en smula förvirrat. Vi går dock som tåget och kör om och ikapp flera andra snabba båtar. Det börjar ljusna vid rundningen av Blå Jungfrun framför oss har vi 83 nm halvvind jobbiga vågor. Det har alla andra också men vi är lite oroliga med tanke på båtfarten. Mithril drar iväg och Snekkja ligger och hugger strax bakom. Efter en stund ser vi att Cloud Nine har större problem med båtfarten och vi kommer köra förbi dem. Vindstyrkan varierar från 9 ner till 6 upp till 9 m/s och vindriktningen pendlar 20 grader med byarna. När vinden avtar hissar vi genuan och det visar sig vara rätt val då vi inte längre tappar på Mithril. Vi borde har kört med genuan hela vägen även om det är på gränsen. När vi närmar oss Gustav Dahlen kommer Snekkja in västerifrån och ligger några hundra meter före oss. En snabb beräkning säger att vi borde slå dem och då komma tvåa i klassen. Uppmuntrade av detta gör vi en riktigt fin kryss mellan Gustav Dahlen och Kränkan för att sträcka tillbaka till Grässkärs fyr. Vinden ökar och Snekkja "broachar"  några gånger och vi väljer att ta ett rev i storseglet. Resan in till mållinjen går snabbt och vi har lyckats ta in ca 30 sekunder på Snekkja vid målgång.

Placeringen blir 3'a i klassen efter Mithril som vinner före Snekkja. Under sista benet hade tävlingsledningen ändrat sig angående SRS-talet vilket plötsligt gjorde att vi tappade en placering. Totalt kom vi in som nr 11 av 98 som fullföljde racet.

Vi är faktiskt nöjda med resultatet men det finns återigen en hel del att slipa på. Stort grattis till totalvinnaren Refanaut och Mithril (som vann över oss för sista gången) och såklart Snekkja.

Nästa race är ÅFOR i shorthandedklassen, målsättningen är topp 3 och vi hoppas på att det blir minimalt med halvvind denna gång.
Taggade gubbar


1 kommentar:

  1. Tack för för er ödmjukhet och alltid lika roligt att kampas med er på banan. / Henrik X-332 Snekkja

    SvaraRadera