torsdag 7 juni 2012

Watski2Star 2012

Så var vi hemma igen efter ytterligare en strapats på Östersjön. Det finns massor att säga om detta race men vi ska se till att hålla oss till väsentligheterna och inte nämna för mycket om tex:

Racet

Watski2Star Baltic är en av 3 Watski2Star tävlingar i norden (de andra körs i Norge och Danmark). Racet är en kombination av havskappsegling och utmaning då man endast får vara 2 personer ombord på båten och ska segla ganska långa sträckor mellan pauserna. Watski2Star Baltic startar i Oxelösund och första sträckan går via landsort till Visby ca 100 nm vilket är i runda slängar 20 timmar segling. Sträcka 2 går mellan Visby in mot Västervik, ut till Knolls grund och in till Oskarham (100 nm). Sista sträckan går från Oskarhamn tillbaka till Oxelösund (100 nm). Hela tävlingen går ute på Östersjön dag och natt, helt beroende på hur snabbt man tar sig fram. Mellan varje sträcka är det 5 eller 6 timmars paus vilket för oss brukar innebära 3 timmars horisontell sömn om inga grejor pajat. Tävlingen körs enligt SRS som är ett materialbaserat handicapsystem så alla har en chans att placera sig bra. Mer information på Watski2Star.se.


Säkerheten

Vi har identifierat några möjliga scenarios vad gäller säkerheten till sjöss.
1. Ramla inte i sjön
2. Ramla inte i sjön
3. Ramla inte i sjön
Det tar 15 sekunder (i bästa fall) innan en person som åker överbord försvinner och är svår att hitta (mälaren i lungt soligt väder). I 15 m/s, stora vågor och mörker måste vi lita till våra nedskrivna och inövade instruktioner på hur vi ska gå tillväga. Innan det händer finns tydliga regler om vad som gäller tex. flytväst alltid på utanför ruffen, säkerhetssele ikopplad om man sitter ensam eller om det är mörkt.
Andra scenarios är brand ombord, rigghaveri, roderhaveri eller kölhaveri. Vi har tänkt igenom dessa scenarios och är förberedda och hoppas att det alldrig händer.

Maten

Långt innan racet förbereds maten av vår eminente kock, kostrådgivare och tillika delvis fru Monika. Maten består av näringsriktiga matlådor som bara är att värma i ugn, grötportioner som bara vill ha varmt vatten och en alldeles underbar citronkaka till kaffet + en massa energigodis och nån flarra jäger (för humöret). Fick i år reda på att maten planerats efter sannolikheten för sjösjuka. Dag 1 (innan man fått sjöben) bestod måltiden av små bitar eller mos av mild mat. Dagen efter var bitarna lite större och dag 3 var maten rejäl och kryddstark. Dvs lättspytt till en början för att avslutas med rejäl energirik kost. Vi har en pumptermos fylld med varmvatten för att snabbt kunna ta en nudelsoppa eller en mugg kaffe om energin tryter.

Förberedelser

Tävlingen seglas efter en säkerhetskategori som kräver godkänd livflotte, godkända nödraketer, massa brandsläckare, mantåg, hinkar, stormsegel, fiskeutrustning etc. Dessutom finner vi ju ingen större glädje i att deltaga om vi inte vinner vilket innebär ren botten, ordning på trimmet, väderanalyser, strategi och vägval etc.
Det är därför en hela massa förberedelser inför racet och i år var vi väl hyfsat förberedda och börjar bygga erfarenhet då vi kört racet 3 ggr förut. En klassiker är vädret. Normalt sett är det alltid kulingvarning vid vädergenomgången innan start. I år skulle det vara relativt lungt. Tidigare har vi klarat oss från kulingen men i år satte den in på sista sträckan. Dessutom viner det alltid i riggarna natten innan start i Oxelösund.

Starten, via Kränkan, Gustav Dahlen och Visby

Vi får en bra start och går med bra fart över linjen där vi vill starta. X-332 Lady X ligger i lovart och har även de gjort en bra start. Strax faller de ner en aning varför vi hamnar en bit bakom. Även La Dolce Vita har lite bättre fart och tar oss i lovart men vi är snabbar på att lova upp bakom för att undvika skitvind. Viktigt att inte sluta tänka taktiskt även om detta bara är början på ett längre race.

Det blåser 12-15 kts (m/s) och vi kör med Genua och full fladdrande stor, det är på gränsen. Grässkär rundas tajt vilket är en del i planen då man lätt förlorar 50-100 meter med en vidare rundning. Grace (en Diva 35) rundar tajtare och efter rundningen ligger vi 4'a efter Lady X, La Dolce Vita och Grace. Banan har kortats av så istället  Landsort ska ta oss förbi kränkan (halvvind), till Gustav Dahlen och sedan söderut dvs kryss till Visby.

Micke jobbar med trimmet och jag styr. Vi hotas av Dehler 34'an Anna (2'a totalt) som näbbar upp bakifrån men envist håller jag upp så att Anna får ge upp och falla av. Detta gör att Anna tappar distans och att vi håller oss kvar strax bakom La Dolce Vita. Vi ligger och fajtas med La Dolce Vita som kör Reacher (lätt stor genua). Lady X och Grace har hissat spinnaker vilket ser brytigt ut så vi fortsätter med genua. När La Dolce vita ska byta tillbaka till genua fastnar något så vi kan köra förbi dem och rundar kränkan som 3'a i klassen.

Vi hittar snabbt farten och går förbi Grace medan Lady X verkar köra på fart för att ta sig österut. Vid Gustav Dahlen kanske vi ligger först i klassen. Det är hårfint mellan Lady, X, LA Dolce Vita som kommit ifatt och oss.

Vindprognoserna har varit osäkra. Anledningen är ett mindre lågtryck som bildats i Norge och ska ta sin bana över tävlingsområdet. Frågan är vilken bana det tar och hur fort det går. Dessutom är det lite andra tryck som kommer påverka. SMHI säger att det kommer vrida från syd till sydost under natten. Flera andra prognoser visar på att det kommer in vind västerifrån. Baserat på dessa osäkra kort väljer vi att slå på vindskiften och försöka ta oss något väster om rhumbline (raka vägen mellan märkena).


Vi slår ganska snart ut mot höger (västerut) dit även La Dolce Vita går och följs även av Grace och Clound Nine en bit bakom. Övriga i klassen verkar gå österut och hoppas antagligen på ostvridet. Vinden pendlar både i hastighet och riktning och  det känns som vi valt rätt strategi. Under kvällen och natten ökar vinden och ostvridet kommer (tyvärr) precis som SMHI förutspått. Vi har lite problem med segelval då vinden ligger precis i gränsen mellan Genua och Fock, full eller revad stor. Vi gör några segelbyten som förvisso går  bra men det känns inte som vi har max fart på båten. Storseglet är nytt för i år och vi har inte haft möjligheten att segla speciellt mycket innan start. Vi får dock en ordentlig test av alla trimfunktioner och hittar så småningom lite bättre fart.

Framemot morgonen inser vi att vårt vägval inte varit bra i jämförelse med båtar i vår klass och även de som startat efter oss. Vi ligger långt efter Lady X och de som gått österut. Även Grace och Claoud Nine har kört förbi tillsammans med flera båtar ur klassen efter oss. Strategin nu är att vi vill akta oss för att gå för nära Gotland på grund av att det brukar vara dåligt med vind nära kusten. Valet blir en bit utanför kusten för att slå när vi i princip når upp mot märket. Tyvärr visar det sig att vi är en timme för sent ute. När vi närmar oss Visby dojjar vinden helt och vi ligger och guppar tills det fyller på från Sydväst igen. Sista biten in mot mål sätter vi spinnakern och väl i land är det trist att titta i resultatlistan. De 4-5 första i klassen ligger relativt nära varandra, sedan är det närmare en timme till Net1 som är nästa båt och som ligger 40 minuter före oss. De hade tydligen också fastnat i stiltjen. Vi ligger på 8'e plats i klassen och 61 totalt! Känns jobbigt och smått omöjligt att kunna segla in en timme och 40 minuter men efter att ha surat i runda slängar en minut så bestämmer vi oss för att jaga båt för båt och göra ett så bra återstående race som möjligt.

Efteråt har jag förstått att ostkanten var mest fördelaktig men att även västkanten var bättre än att gå i mitten som vi gjorde. Dessutom fick La Dolce Vita en trevlig avslutning när de hittade ett vindstråk strax utanför Visby som gjorde att de kom ifatt och tom om Lady X precis innan målgång.


Visby via Västerviks angöring runt Blå Jungfrun och in till Oskarhamn 

Vi startar kl 16:14 efter att ha fått möjlighet till 3 timmars sömn. Tyvärr har Micke bara lyckats slumra i ca 30 minuter vilket inte är bra med tanke på att vi har en lång sträcka framför oss. Vinden är syd/sydväst 15-18 kts då vi startar. Vi lägger oss med lite släckta skot och siktar strax norr om Västerviks angöring. Anledningarna är dels att det ger en ganska stor fartökning relativt mål och dessutom ska det vrida mot syd under dagen enligt våra rapporter. Då känns det dumt att ligga och pina.

Det händer inte så mycket och finns inte heller så mycket vi kan göra förutom att försöka trimma och  maximera farten. Micke är trött och jag känner mig frusen, smått illamående och har ont i ryggen. Ser då en av våra motivationsskyltar och tar nya tag. Humöret förbättras och när vi närmar oss rundningen vid Västerviks angöring. Prognosen säger att vinden ska vrida mot väst och 100 meter innan rundning så kommer vridet. Vi har vind och gör en stagvändning runt bojen för att fortsätta mot Blå Jungfrun. Jag misstänker att de som legat framför oss fått kryssa en tid efter rundning och vridet kan nu göra att vi kommer ifatt. Det visar sig att det stämmer och att många även fastnat i stiltje innan vindvridet.

Ner mot Blå jungfrun är det återigen raka spåret och vi ser ingen anledning att gå högt eller lågt utan försöker maximera båtfart med trim. Vi ligger och kör med Genua och full stor och det glider på bra. När ljuset kommer ser vi några av de båtar som startat först dvs 5 timmar före. Dessa ligger längre österut och har antagligen kryssat en bra bit innan vinden vred.

Vid rundningen av Blå Jungfrun gäller det att inte fastna för nära ön eller gå för lång väg runt. In till Oskarshamn (västerut) är det 10 nm kryss i 12-14 kts vind. Vi gör ett slag söderut för att byta från genua till fock och sedan börjar racets trevligaste ben. Kryss i relativt lätt vind med smult vatten passar mälarseglare bra. Vi tar in en hel del på Net1, Cloud Nine och Grace. Vinden lättar ytterligare ner mot 7 kts och vi gör 6 kts i båtfart med fock på bra kryssvinkel. Målgång strax innan 6 på morgonen och det visar sig att vi kört etappen på en totalt sett mycket bra tid. Vi har tagit in en hel del tid på båtarna före oss i klassen och humöret har stärkts ordentligt även om det är långt kvar till topplaceringarna.

Oskarshamn till Oxelösund - eller när snuset tar slut

Hyfsat utvilade kommer vi ut till startområdet i tid till vår start 11:51 på fredag förmiddag. Vindprognoserna tyder på lätta västliga till sydvästliga vind en bit upp mot oxelösund följt av nordost vridande mot nordväst och ökande upp till 12-14 m/s under lördagen.

Vi startar med spinnaker och hamnar i ett fint vindstråk som tar oss ifatt Net1 och Grace och vi ligger och kör jämt med en Dehler 36'a och en J-109'a. Undefär halvvägs mot Blå Jungfrun ser vi att det kommer ny vind vilket resulterar i en snabb nedtagning och genua återstående bit mot Blå Jungfrun. Flera båtar var oförberedda på detta och vi tjänade ytterligare distans på vridet. Detta visade sig dock vara den vind som skulle komma mycket senare...

Efter rundning av Blå Jungfrun slår vi in mot kusten för att utnyttja det vrid mot Nordväst som förutspåtts. Segelytan minskas i takt med att vinden ökar och till slut kör vi med fock och dubbelrevad stor. Vinden ligger på 25-27 kts (13-14 m/s) och vågorna börjar bli riktigt svåra att parera. Vi går dock fortsatt bra och ligger när vi närmar oss södra infarten till Västervik ligger vi före både Net1, Clound Nine, Grace och kanske även Extasy...


Vinden ökar hela tiden och det är ruskigt kallt för årstiden. Vi tittar på varandra, väl medvetna om att det är 15-20 timmars hård, kall kryss framför oss...jag tänker det men det är Micke som säger det, är det värt att fortsätta? Kallt, blött och riskabelt, alternativt avbryta racet och söka hamn i Västervik. Vi ser flera båtar på AIS'en som verkar gå in i skärgården och väljer att göra detsamma. Jag går ner och ser att snusförrådet är tomt, saken är avgjord och vi faller av och seglar inomskärs upp till Västervik.

Det känns ganska surt att bryta efter alla förberedelser och uppoffringar. Å andra sidan är det sannolikt ett ganska klokt beslut med tanke på vindar och väder. Väl framme i Västervik bestämmer vi oss för att 3 timmars sömn får räcka och att vi inte har diesel för att komma hela vägen tillbaka till Oxelösund. Tror vi gick 10 km innan vi lyckades hitta 10 liter drivmedel vilket jag övertygar Micke att det räcker gott för återresan....(som tur var fanns det en sjömack på vägen)

80 båtar av 108 startande bröt racet, de flesta på sista sträckan. Vinnaren blev till slut Foxy Lady som tillsammans med ett antal andra uthärdade det sista dygnet. Stort grattis och all heder till dessa besättningar. Totaltvåa och klassvinnare i vår klass blev Dehler 34'an Anna. Snekkja som vi fajtats mycket med tidigare år vann klass 2. I båda dessa klasser bröt alla andra.

Analys

Positivt
* Bra start
* Bra manövrar, segelbyten, spinnaker mm
* Bra fart i relation till andra liknande båtar
* Bra rundningar
* Bra, väl förberedd mat

Förbättringspotential
* Vara utvilad innan start (för mycket sista minuten förberedelser, för mycket sova under racet)
* Bättre koll på segelsättning och trim (för lite erfarenhet av nya storseglet)
* Analys av väderprognoser

De som gör detta möjligt

Stort tack till Carolina och barnen för att de står ut, till Monika och barnen för supporten och till Sweco för den vassa spinnakern. Tack till Henrik för fina foton!

Vi ses på ÅF offshore race!

/Micke & Mackan

2 kommentarer:

  1. Snygga foton! :-)

    /Henrik

    SvaraRadera
  2. Bra summerat! Tips till nästa år. Köp mera snus!/ Mange wegrell

    SvaraRadera