torsdag 28 juni 2012

Codriver Österling

Team SydOst består normalt av Österberg och Söder. Söder har lämnat walk over och istället mönstrar Jonas Österling på för att köra ÅF Offshore race så det blir Team OstOst i några dagar.

Jonas, varför!?
- Nä (typisk hockeykommentar...) men jag har ju alltid gillat utmaningar och ÅF har lockat länge, kanske inte  bara för kappseglingen utan också för äventyret och utmaningen. Nu kör vi ju på 2 man för att göra det lite jävligare och det gillar jag.

Vad har du för erfarenhet?
- Jag seglade Östersjömaran 2003 och 2004 och det var ju lite längre, ca 600 distans. Typisk "ska aldrig göra om det" segling men efteråt så är man en erfarenhet rikare och vill ut igen. Har också en 47 fots ketch som fått åka några sjömil. Var även med på 90-talet och körde några VM i Yngling så det finns en del kappseglingserfarenhet med i bagaget.

Vad kommer du tillföra på årets race?
-  Ett kugghjul med bara en kugge funkar ju liksom inte. Tror jag är ganska trygg även i tuffa situationer. Backar inte när det blir jobbigt. Sen är jag rätt positiv mest hela tiden.

Vad har du för målsättning?
- Nää men... nu när vi kör för Sweco så får jag försöka lära mig mottot dvs att komma först. Tror vi har hyfsade chanser att göra bra resultat om vindarna håller sig lugna. Det kan bli lite klurigt på vägen ut i skärgården om det blir många manövrar.

Tack för det Jonas, rock on!
 Jonas är en klippa som garvar i princip hela tiden. En av få som får låna båten...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar