onsdag 22 september 2010

Byxelkroken


Vad gick bra, vad gick dåligt, vad kan vi förbättra till nästa år?


Resultatmässigt hamnade vi inte bra. Den främsta orsaken är att vi missade segelbyten i tid under lördagens översegling när kulingen kom. Vi tappade ca 10 minuter på detta strul. Den andra orsaken är att vi inte kan hålla jämt med långsmala kryssare i hård halvvind....

Vi kom iväg bra i starten och näbbade upp bakom SK40. Vi låg med bra på halvvinden och fick upp spinnakern mot stångskär. SK40 gick på rätt sida om prickarna medan vi, ivrigt påhejade av BB10 med Christer Ovren, tog genvägen genom "Ovrenska hålet". Med hel köl fortsätter vi ned mot röda pricken för att runda upp och gå genom idö sund. Vi tar ned och rundar riktigt bra som 2'a i klassen strax efter en S 30 som gått bra. Dikt bidevind upp genom sundet som är smalt. Vi vill inte ligga bakom utan faller av och röker av S 30 i lä.
Ovrenska hålet inringat.

Efter sundet ligger vi och försöker hålla "de långsmala" bakom oss men efter halva resan upp mot nästa trånga sund kommer SK40 och S30 förbi. Samtidigt har en Arcona 355 tuggat på bra och det blir en tajt fajt i sundet. Vi gör ett riktigt bra vägval och kommer ur sundet en bra bit före de långsmala. Vi kallar numera sundet för Dagmars sund. Upp mot mannens fyr börjar det blåsa och vi kan inte hålla Arconan utan rundar några sekunder efter.
Dagmarsund.

Nästa ben är rakt sydost, 17 distans 100 grader true. I början läar det bakom öarna och vi byter till genuan igen. Vinden ökar när vi kommer ut på havet och vi revar storen för att undvika broachar. Vi ligger på gränsen segelmässigt och till slut går det inte att hålla emot. Vid bytet till fock strular det och vi ligger och flaggar i vindögat i 10 minuter. Tillbaka på kurs ser vi våra konkurrenter i fjärran.
Dåligt planerade segelbyten i sundet på väg ut...

Efter en kort stund av mindre vid (15-20 knop) kommer det regnbyar och vinden ökar igen. Framåt byxelkrok rundar vi sista bojen inför kryssen in mot hamnen. Vinden ligger på 30-35 knop. Vi ser ingen målbåt eller mållinje och kör in mellan prickarna nästan förbi piren innan vi tar tiden och tar ned seglen.

Vinden ökar upp till 40 knop (toppnotering 45 knop) och vi väljer att avvakta ute på vattnet. Sydväst in i lilla hamnen i byxelkrok och 110 båtar som ska in känns svårt.

När vinden mojnat till 25 knop kör vi in och lyckas sladda in mellan en Dehler 33 racing och en fenix. Vi ligger 5 båtar på en boj och ser de andra som försöker hitta plats. Ett skådespel.

Ett SMS hade kommit 15 minuter innan vi gick i mål där tävlingsledningen meddelande att det var egen tidtagning (15 m/s och regn, då sitter man inte och messar med telefonen). Vår inrapporterade tid var ca och efter att ha jämfört med båtar runt omkring lämnade vi in en justering, hoppas nu tävlingsledningen ändrar vår tid. Många hade svårt med tidtagning och målgång pga vädret och här skulle tävlingsledningen haft en person på piren för att notera.

Placeringen första dagen var mitt i klassen och startfältet.

Dag 2, tillbaka till västervik. Bra start, några sekunder sena över linjen efter att SK40 dök upp backandes i t-bone läge. Vinden ligger mellan 18-22 knop, ca 60 grader true och vi kör med hårdvindsfocken och revad stor. Dagmar trivs och vi har ganska bra häng på de långsmala även om vi mätetalsmässigt inte har en chans. In genom sunden gör vi återigen mycket bra vägval och håller undan de större båtarna när de kommer bakifrån, för att få fri vind. Upp med spinnaren i Dagmar sund där det är mycket byigt. Vi går på bra tills spinnbomsnedhalet går i bitar. Spinnbommen reser sig vertikalt och vi broachar. Snabbt åtgärdat är vi med igen. Väl genom sundet ligger vi och taktikkör för att inte få skitvind av de andra båtarna.

In genom idösund går vi ifatt flera snabbare båtar pga bra vägval och ruskigt taggade vänder vi upp på sista kryssen in mot mål. Återigen bra vägval på kryssen och vi släpper ingen ovanför oss på halvvinden in mot mål. Målgång och nogrann tidtagning (kollade faktiskt telefonen denna gång).

Dag 2 gör vi ett helt OK race. Vi har svårt att segla upp till SRS talet i hård halvvind men så fort det lättar ur något eller blir taktik så går vi mycket bra. Båthanteringen har varit OK med endast 4 personer varav 2 nya på båten.

Helgens plus: Fokus på båtfart och fokus på fri vind, bra taktik i sunden. OK båthantering förutom segelbytet på vägen ut.

Helgens minus: Mer fläsk på railen, vi behöver mer erfarenhet i hur fort vi kan gå i olika förhållanden.

Det finns fortsatt bra potential i båten och vi har massor kvar att lära oss. Tack till tidernas fördäckare, Micke och till vår mediaman Contan (vi delar på mobilräkningen) och till gröna gubben med långa håret.

Nästa år blir det mer seriös sharthanded och eventuellt fleetrace med CB66.

1 kommentar: